-

Peltola, Kurun talo

Peltolan tulevan emännän Helvi Kaulasen kaunis nuoruudenkuva.

Helvi Kaulanen ja Sirkka Äkäslompolo hiihtoretkellä Äkäslompolojärven jäällä.

Helvi ja Antti Kuru asuivat aluksi Keski-Kaulasessa, mutta rakensivat 1954 oman talon "Peltolan" nykyisen Peltotievan tien varteen. Kuva on otettu pian talon valmistumisen jälkeen ja Helvi Kuru seisoo uuden kotinsa portailla. Talo on vieläkin olemassa v. 2021 ja Mauri Kuru on kunnostanut sen perheensä kodiksi.

Helvi Kaulanen ja Helka Kangosjärvi ovat suksineen päässeet porokyytiin. Poron takaa katselee Särkijärveltä kotoisin oleva Liisa Metsola. Liisan äidinäiti on Riihen talon Maria Johanna (s. 1880).

Turisti on ottanut tämän kuvan Keski-Kaulasen pihalta elokuussa 1955. Pihalla istuu Paula Kuru 1 v. eli kuvan mukaan ”Rakas pieni tunturityttömme”.

Helvi Kuru laittaa turisteille syötävää Keski-Kaulasen pirtissä. Pikku Paula seuraa hämmästyneenä toisen turistin taikatemppua.

Helvi ja pikku-Paula ovat tulleet tervehtimään Fredrika-mummoa Keski-Kaulaseen 1950-luvun loppupuolella.

Keski-Kaulasen rakennuksia Peltolan tieltä nähtynä 1960-luvulla. Etualalla on ”Uusi lato” ja vasemmalla Lauri Kaulasen talon päätyä. Taksimies Antti Kurulla on Peltolassa jo puhelin.

Antti Kuru oli ensimmäinen kylässä asunut taksikuski. Valuuttasäännöstelyn vuoksi Suomeen voitiin ostaa vaihtokaupalla vain Pobeda-merkkisiä autoja Neuvostoliitosta. Antilla on säännösten vaatima taksiasu päällään. Antilla ei ollut alussa oikeaa puhelinta, vaan Riihen keskuksesta vedetty tilapäinen linja. Riiheltä piti usein mennä sanomaan Kurulle kyydin tarvitsijoista. Kaulaseen ja Peltolaan ei ollut kunnollista aurattua tietä ja Antin taksi odotti usein Riihen talolla.

Sodan jälkeisen valuuttapulan ja -säännöstelyn vuoksi alussa lähes kaikki Suomen taksit olivat Venäjältä vaihtokaupalla hankittuja. Autoista ensimmäisen merkki oli Pobeda ja sitä tehtiin Saksasta Venäjälle viedyllä Opel Kapitän-tehtaalla. Seuraava isompi taksi oli ZIM-merkkinen, joka perustui amerikkalaisen Packardin malliin. Monet Packardin varaosat kävivät ZIM:iin. Päästyään eroon Neuvostoautoista Antti osti Mersun ja käytti niitä koko loppu-uransa ajan.

Antti Kuru vetää kelkassa poikaansa Velua Jounin kaupan pihalla. Taustalla näkyy Gardinin peltoa, joka on vieläkin peltona (v. 2021).

Antti Kuru heinätöissä 1960-luvulla.

Äkäslompolon väkeä Kittilän markkinoilla tapaamassa Kittilän Torvisen sisaruksia. ”Viikatemarkkinat” olivat perinteisesti kaksi viikkoa juhannuksen jälkeen. Vaaleatakkiset naiset hienosti kansallispuvuissa oikealta Helvi Kaulanen, Impi Torvinen (myöh. Friman) ja Emmi Kaulanen (myöh. Friman). Pikkutyttö vasemmalla on Eini Friman (myöh. Koivuniemi). Takana käsikynkkää kulkee markkinatunnelmissa Laina Torvinen yhdessä Markku Kaulasen kanssa.

Kittilän markkinat olivat ennen lähes pakollinen käyntikohde seudun asukkaille. Sieltä ostettiin tavarat ja juhlittiin ennen raskasta heinäntekoa. Kerran Tatu Friman ja Ponttu Ristimella lähtivät markkinoille ja hyvässä tunnelmassa tanssien jälkeen pystyttivät yöllä auton perässä olleen telttansa Ristimellan Laurin maalle. Yö meni erittäin rauhallisesti ja aamulla pojat totesivat pystyttäneensä teltan kiinni hautuumaahan.

Pöllin parkkauspaikalla on tauko. Rakennelmaa käytettiin parkattujen puiden vierittämiseksi jokeen uittoa varten. Keskellä oleva on Antti Kuru. Lippalakkien perusteella kuva on 1950-luvulta. 

Antti Kuru viilaa moottorisahan teräketjua teräväksi jo pyöreällä viilalla eli kone on uudempaa mallia. Olisiko Homelite- merkkinen saha? Muita yleisiä sahamerkkejä olivat McCulloch, Husqvarna ja Jobu.

Tässä Antti Kuru Mersunsa kanssa kylän tienhaarassa. Taustalla on Tornionlaakson kauppa ja oikealla turistimies anorakissa.

Vas. Antti Kuru, vaimo Helvi, Maija Gardin ja Jouni Kaulanen kotaretkellä kesällä 1993

"Yksi vahvimpia muistoja lapsuudesta on kun sunnutaiaamuisin äidin veljet, joskus kaikki neljä, Martti, Jouni, Markku ja Lauri makasivat pirtin lattialla ja pitivät juttua yllä. Helvi uskovaisena punasteli herrojen jutuille ja Isä-Antti muikisteli, mutta ilmassa oli aitoa välittämisen tuntua. Näin ne asiat jää lapsen mieleen. Olimako me ees koulussa kun nämä yhtäkkiä loppu, jostain syystä veljet ei enää tulleet yhessä. Jouni kävi joskus ja Lauri kans, mutta Markkua ja Marttia en muista enää meillä käyhneen. Martin kuoleman jälkheen ne loppu sitten kaikki. Helvi oli surullinen siitä lopun elämäänsä." (Mauri Kuru 2012)

Olisiko Maurin kertomaan välien viilenemiseen ollut syynä erimielisyys uuden tien linjasta ja sen eri tiloista vaatimasta maa-alasta?

Antti Kuru ja hänen sota-aikainen pakkinsa. Lue tästä kadonneen pakin tarina.

Helvin ja Antin poika Velu Kuru

Riihen talon Einar Äkäslompolo lähti äkkinäisesti Amerikkaan vuonna 1916. Einar kuoli onnettomuudessa Seattlessa jo 1929 ja siinä kultakellokin vaurioitui. Kun Einarin perintöä jaettiin, niin pöydällä oli taalamäärä, joka vastasi työmiehen palkkaa 3,5 vuodelta. Kultakello tuli Einarin sisarelle Fredrikalle Keski-Kaulaseen. Fredrikan jälkeen kellon peri vanhin poika Martti, joka puolestaan testamenttasi kellon sisarensa pojalle Velulle. Muistorikas Hamilton-kello on v. 2012 Velun pojan omaisuutta.

Peltolan pihalla kasvoi kauniita perinteisiä ruusuja. Tässä kesän 2007 malli.

Mauri Kurun puoliso Miia ja Peppi-tyttö kesällä 2009.

Helvi ja Antti Kurun tytär Sirpa ihailee juhannusyön 2010 aurinkoa. Sirpa toimii aktiivisesti kyläyhdistyksessä ja hoitaa tässä sen kanttiinia.